Railnet

Oprava jazyku výhybky TT Tillig EW3

Modelovanie | Boris , 17. 03. 2016 (3077 zhliadnutí)

Po zaštrkovaní trate a zalepením štrku riedeným lepidlom Duvilax sa mi podarilo zalepiť aj jazyk výhybky. Po zaschnutí lepidla na druhý deň som si za prvé s hrôzou uvedomil, že som použil štrk o mierku hrubší (H0) a po druhé sa mi podarilo zalepiť aj jazyk srdcovky o opornicu a podvaly. Chyba mierky štrku nie je až taká kritická, ale to že sa mi podarilo odlomiť jazýček jazyku výhybky pri jeho odlepovaní, ktorý je zasunutý do posuvníku už veru kritické bolo. Niečo podobné sa prihodilo aj Sašovi na jeho peknej staničke Kouřim a ešte stále ju nemá opravenú  Preto ma aj napadlo spraviť tento článok, aby som ho posmelil do opravy 

Na obrázku je vidno chýbajúci jazýček a tým je výhybka nefunkčná.

Jazyk som podložil účtenkou z termopapiera aby mi tepelne izolovala umelohmotné podložie, pri EW3 je aj výhoda, že jazyk je dlhší a teplo tým neprenikne až k podvalom kde je jazyk uchytený. Ale aj tak si treba koniec jazka dobre obrúsiť od farby a oxidov a potom pocínovať. Použil som regulovateľnú spájkovačku na teplotu 310 °C s výkonom 80W a trubičkový cín 0,5mm 60/40 Pb aj s tavidlom. Chemikálie som nepoužil aby som to nemusel potom prácne čistiť.

Z obyčajného rezistoru 0,25W som odcvikol 5mm z nožičky a ohol v 3/5 do pravého uhla. Tieto súčiastky majú už kvalitne pocínované vývody priemeru 0,6mm a bežne sa nachádzajú šuplíkoch kutila.

 Zo špáradla si vyrobíme rozperu tak, aby bol jazyk zafixovaný a skalpelom pridržíme drôtik a prispájkujeme. Doba spájkovania by mala byť čo najkratšia, aby sa nám nezdeformoval posuvník do ktorého je zastrčený.

 Po prispájkovaní odstránime „termoizolačnú“ účtenku a odskúšame výhybku pomocou prestavníka či jazyky dobre priliehajú k oporniciam v oboch krajných polohách. Ak áno, opatrne obrúsime hornú a bočnú časť drôtika, aby nezavadzal okolkom kolies.

 

Na záver zahrdzavíme opravovanú časť farbou a ešte raz odskúšame aj s vagónikom.

Do opravy výhybky sa mi dlho nechcelo, ale nakoniec som zistil, že bola jednoduchá. Najkritickejší bod je prispájkovanie drôtika k jazyku, ale keď máme dobre očistený pocínovaný vývod rezistora tak priľnutie cínu prebehne veľmi rýchlo.

Boco.


 

[Akt. známka: 0,00 / Počet hlasov: 3] -      + 

Pridať nový komentár

Saša 17.03.2016 09:42:29

Výborně, Boco!

Kouřim už se na tebe těší! ;-)

Reagovať

Boco 17.03.2016 10:53:29

boris.pechan@gmail.com

No to som pekne dopadol :-)

Reagovať

Josey 28.03.2016 20:21:55

Boco, opět krásný článek. Podobně jsem postupoval u opravy výhybky v Malých Svatoňovicích. Místo drátku jsem použil odříznutou patu kolejnice. Jinak postup je stejný, jen bez vychytávky s termo účtenkou. U dřevěných pražců teplo tolik nevadí.

Reagovať

Pridať nový komentár