Railnet

Jaroměř 2019 - prevádzkové stretnutie TT modulákov

Čo bolo | Daniel Martanovič, 28. 08. 2019 (683 zhliadnutí)

Končia nám pomaly prázdniny, posledné TT stretnutie, na ktorom sme sa zúčastnili je už skoro v zabudnutých dejinách. Našťastie fotografie nám ho primomínajú. Aj tento rok bolo stretnutie v Jaroměři v Májovom terímne a tento článok Vám prinášam ako ochutnávku na ďalšie stretnutie, ktoré bude (asi) v Bernolákove v októbri 2019.

 

Pripomeňme si najskôr počasie. Aj keď sa nás valí globálne oteplovanie, neprejavuje sa len nekonečným horkom. Ale aj ničivými záplavami a krupobitím. Tohot ročný máj, bol od tých minulých neskutočne chladný a upršaný. Čo nám, vláčikárom, neskutočne vyhovovalo. Vôbec mi nebolo ľúto, že som 5 dní zavretý v telocvični bez okien, lebo vonku aj tak bolo veľké nič.

Čiže stretnutie sa odohralo v rovnakej telocvični ako minulé stretnutia. Táto telocvičňa svojím režimom - žiadne jedlo, žiadne sladké nápoje, žiadne boty a striktné prezúvanie - bola krásne čistá. To som písal asi už aj minule. Táto čistota je pre naše modely veľkou výhodou a mňa osobne veľmi teší. Čo ma nepotešilo, že na stretnutí sa objavil vírus menom žst. Rumburk. Táto stanica je veľmi pekná, ale zakliata. Ako v pánovi prstenov, jeden prsteň vládne všetkým, tak v Rumburku sa dá povedať, že jedna výhybka vládne celej stanici. Teda presne, 95% stanici. Čím sa stáva veľmi preťažovaná a obsluha aj keď šikovná a 3 mužnej obsluhe, to nemože zvládnuť a zbytočne sa kopia vlaky v stanici ako baníci Járovi Cimrmanovi, keď zaviedol šetrenie elektriny a dolu išilo vždy o jedného baníka viac ako hore. Túto stanicu je nutné zapojiť a používať ako "skriťák" - koncovú stanicu na trati.

Z môjho pohľadu toto bolo 2 stretnutie bez Tomášova, ktorý zmenil majiteľa. A druhé stretnutie, kde som plne odskúšal vlečku OFZ v dobe drevenej a elektricky v plnej prevádzke. A druhé strentie kde som bol jazdiaci člen - bol som pol modelového dňa v skryťáku Nové mesto. Keby som nerobil vlečku OFZ, idem do skryťáku. Radiť vlaky a vypúšťať ich na trať bola zábava.

Čo bolo nové

OFZ

Vlečkový areál OFZ postavený voľne podla business plánu Oravské Ferozliatiny Istebné - t.j. čo sa výraba, čo na to treba. Areál pozostáva s vykládok (všeličo od železného šrotu, cez strusku, kokové hliny z Afriky, či Ruska a podobne) a nákladky hotových výrobkov (väčšinou paletované ferozliatiny sa nakladali/nakladajú do uzavretých Z (dnes G) vozňov) a elektrárne "Peklo", modul čo poznáte. O stavbe OFZ bude samostatný článok.

žst. Morávka

Krásna lokálkova stanička pre dispečéra D3 pokiaľ nebude Tomášov na stretnutí TT-provoz. Miloš ju kúpil od Moravských modulárov a na výšku 1300mm povýšil. Veľmi sa páči ten oblúk na jednom zhlaví, dáva to iný pohľad na stanicu, že hlavná časť kde sa rozpriaha je v rovine, zvyšok v oblúku. Tým stanica nebudí veľkým dojmom.

žst. Hora sv. Šebestiána

Pri tejto stanici moje modelárske srdce je rozpoltené. Je krásne pozerať na model 1:120 so všetkým čo k tomu patrí a navyše ak je za model vybratá predloha, ktorá už je pomaly zabudnutá časom. Táto stanica je presne taká. Byvalá stanica na hraničnom pomedzí ČSR a Nemecka, po druhej svetovej vojne kompletne zlikvidovaná. Dnes sú patrné už len násyspy a pozostatky mostov. Preto hodnotím túto aktivitu modelára za maximálnou známkou. Prevedenie už teraz v dobe hnedej je úžasné a fotogenicke. Teším sa na plné zazeleňanie. Lepšie si asi neviem predstaviť ako sa preniesť do medzivojnového obdobia a nostalgicky si predstaviť krásu tejto trate. Podobne u nás na Slovensku by sa dali vybrať staničky a okolie ako je Stupava-Mást, Plavecký Mikuláš, či Smolenice v úzkom rozchode. Na druhú staranu toto 1:120 modelárčenie je pre použitie v modulovke otázne. Stanice sú zvyčajne chudobné a reprezentujú ospalú dobu danej doby. V súčasnosti keď sa chceme pohrať je simulácia prepravy ťažšia - dve dopravné koľaje a 1,5 skladiskovej nedáva aktivite zelenú. Áno, v tomto bol Tomášov (moja bývalá stanica) až príliš živá a energeticky ma za tých 10 rokov vyčerpala, že musela ísť z domu preč. Ale to som ja - dnes asi by som uvítal ospalú stanicu. Takže kde je problém? Opäť len vo mne...

Teším na zelenú dobu v žst. Hora sv. Šebestiána.

Trojcestná výhybka... ťažko mi komentovať.

Zaujímavý spôsob robenia častí krajiny - kurník alebo chliev bol "vsadaný" už ako hotový na miesto aj s plotom.

prekládková stanica z normálneho rozchodu na úzku

Na úzkej sa buduje ako za dávnych čias. Chalani sú úplní makači. Je neskutočné, že to jazdí.

Prekládka ako má byť. Nič nechýba - od rampy po podvalníkovu (funkčnú) jamu.

Prasiatka v úzkom a normálnom rozchode. Krásna fotografia na porovnanie koľají a mašiniek.

Fotogaléria z prevádzky

Začíname...

 

Teším sa na Vás asi najbližšie na stretnutí v Bernolákove (ročník 2019) už o 6 týždňov.

Váš

DanoM

 

[Akt. známka: 5,00 / Počet hlasov: 4] -      + 

Pridať nový komentár

Ender 01.09.2019 08:52:52

Paráda

Mám len jednu otázku, ak by vedel niekto poradiť.

Na fotke č.23 sú tie tri tehlové bytovky z nejakej stavebnice v predaji alebo to je vlastná tvorba?

Reagovať

dano 01.09.2019 09:57:30

danom@railnet.sk

Ahoj, ja si myslím, že ide o klasický Auhagen: https://www.auhagen-shop.de/product_info.php?info=p197_lokleitung.html . Mne osobne sa plastové stavebnice páčia, dajú sa dobre upravovovať a farbiť. Tieto akože bytovky, sú ale klasické stavebnice, len nafarbené.

Reagovať

Tomáš Tyll 06.11.2019 22:11:48

domy Auhagen - bytovky

Ahoj,

ano, mělo by jít o upravené stavebnice Auhagen. Alespoň tak mi to říkal předchozí majitel Rumburka, David Strupp. Základní patina bílého spárování mezi cihlami byla vytvořena tak, že díl byl přetřen bílou barvou a po mírném zavadnutí a před zaschnutím otřen. Bílá barva tak zbyla právě jen ve spárách mezi cihlami.

Zdravím TT

Reagovať

Pridať nový komentár