Railnet

Hľadá sa prestavník - na muške je "Korytnačka"

Modelovanie | Daniel Martanovič, 12. 01. 2013 (8265 zhliadnutí)

Na stránkach internetu a tiež Railnet-u sa popísalo o prestavníkoch a výhybkách už asi aj dosť. Myslím si, že táto téma je ale nekonečná, a to z dôvodu vývoja nových technológií, ale najmä z dôvodu, že táto časť koľajovej trate je viac ako dôležitá - jej spoľahlivosť, či nespoľahlivosť vie pokaziť každú radosť z našej hry.

Dnes bude v hľadáčiku záujmu skoro novinka (aj keď na svete je už nejaké roky, na Slovensku sa začína objavovať vo väčšom počte až teraz) prestavník od americkej firmy s názvom "Slow motion Tortoise", čiže pomalá korytnačka.

Čo sme tu už mali

Podľa doterajších skúseností sa javí, že toto je v poslednej dobe jeden z najkvalitnejších a najpoužiteľnejších prestavníkov súčasnosti. Do teraz sme tu mali tieto:

Na nový modul posunovacej vlečky teplárne tzv. Peklo (odborne po amerikánsky volaného Inglenook) som začal hľadal kvalitný (hotový) prestavník, nakoľko s prestavníkmi Hoffman už nie som spokojný. Na žst. Tomášov, kde používam prestavníky Hoffman výlučne, mi už 3 odišli. Hoffman nemá vo vnútri poriadny prepínač, ale len mosadzný pliešok, čo behá po plošnom spoji. Čo spôsobilo, že plošný spoj je už veľmi opálený a o chvíľu už nebudú fungovať vôbec. Preto som začal hľadal kvalitný (hotový) prestavník. A tu ma Gabo upozornil na korytnačku.

Slow motion Tortoise

Tento prestavník obsahuje jednosmerný motor, ktorý je sprevodovaný do veľmi veľmi pomala. Prevod nepoužíva šnekový prevod, čím je prestavenie výmeny výrazne tichšie ako u Fullgurexu alebo Tilligu. Ako je z firemného obrázku dole vidieť, prestavník sa štandartne montuje priamo pod vyhýbku. Píšem štandartne, nakoľko vyrabá sa aj montážna jednotka na primontovanie prestavníku v horizontálnej polohe. Prestavník má posuvnú vodiacu lištu na prestavovací drátik, čím je umožnené nastavenie prítlaku prestavenia.


Určitá nevýhoda tohto prestavníku je, že je dosť vysoký, cca 8cm.


Keďže môj modul je len 5cm hlboký a koľajnice sú montované na ďalšom 4cm polystyréne, musel som prestavníky namontovať na pomocné doštičky a tie zalepiť priamo do polystyrénu.


Pohľad zospodu modulu na "vytŕčajúce" prestavníky.

Elektrické zapojenie

Prestavník má 8 (slovom: osem) letovacích plôch pre pripojenie elektrických obvodov. Schéma je veľmi jednoduchá:

V princípe o zapojení prestavníku a prepínaní srdcovky je možné aplikovať všetko, čo bolo už napísané v minulých článkoch:

Výrobca pokreslil asi všetky možnosti zapojenia. Ako zdroj pre prestavenie je odporúčaný jednosmerný (DC) zdroj 12V.

Ja som použil na svojom module jednosmerný zdroj 15V, ktorý používame pre napájenie DCC (miniBox, SPAX). Viedlo ma k tomu niekoľko dôvodov:

  1. jednotný zdroj na koľajisku - možnosť zameniteľnosti pri poruche
  2. medzi motor a zdroj som chcel zapojiť LED diódy, ktoré mi indikujú smer prestavenia - ako je hore nakreslené na obrázku číslo 4. Aby bola vlaková "cesta" dobre viditeľná, použil som hneď dve LED .


Pultík vyrobený z parapetnej dosky s ešte nenamontovanými LED.


Na záver pohľad na elektrické zapojenie srdcovky.

Veľmi podstatnou súčasťou - a nielen pre tieto prestavníky - je zapojenie 12V, 10W žiarovky medzi srdcovku a prepínací kontakt. Ak by náhodou lokomotíva prechádzala cez výhybku tzv. rozrezaním výmeny, urobí lokomotíva cez koliesko skrat. Čím tento skrat nezničí lokomotívu (ak nemá jemné zberače), ale zničí prepínací kontakt vo vnútri prestavníku pri prestavení do správnej polohy. Preto som spálil už 3 Hoffmany - lebo som doteraz nepoužíval žiarovky. Nakoľko sa táto žiarovka interpretovala ako ochrana DCC dekódera lokomotívy, čo je hlúposť, lebo skrat prechádza cez kolieska a zberač. Do lokomotívy a DCC sa nemá ako dostať. Žiarovka je ochrana prestavníku, zberačov lokomotívy a veľmi podstatná ochrana.

Snáď sa tento prestavník nezačne vyrábať v Číne a nebude tak jeho osud uzavretý ako Fullgurexu.

Váš

DanoM

 

[Akt. známka: 0,00 / Počet hlasov: 10] -      + 

Pridať nový komentár

Boco 14.01.2013 21:48:58

Ešte dodatok

Ešte by som doplnil, že nemá koncové spínače a motor je vlastne trvalom skrate a dotláča mechanický bežec na doraz. Odber pri skrate je menej ako 20mA tak ako je uvedené v schéme je možné použiť LED na signalizáciu v sérii s prestavníkom. Pri prestavovaní poklesne odber, tak poklesne aj svit LED a na konci dráhy sa rozsvieti naplno. Tak máme aj kontrolu či je už výhybka prehodená. Pri nižšom napájaní napr. 9V sa prestavníky dosť šuchcú, tak takáto indikácia je už viac ako potrebná, lebo pri väčšom hluku napr. na stretnutí ich nie je moc počuť. Sú dosť tiché.
Boco

Reagovať

Pavel-HP 20.03.2014 00:44:46

ditalizace želvy

Želvy používám dost dlouho a vyvstala otázka jejich digitalizace. výsledek je možno posoudit viz. odkaz.
http://moduly.vlakytt.cz/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=42&Itemid=98


Zdraví Pavel-HP.

Reagovať

Pridať nový komentár